
Linda Renner lämnade tryggheten som anställd projektledare i Göteborg stad för att starta eget företag inom samverkansledning och projektledning. I detta avsnitt av Projektledarpodden delar hon öppet sina erfarenheter från fem år som egen företagare, inklusive utmaningar med kundanskaffning, vikten av nätverk och hur hon hanterade personliga kriser samtidigt som hon byggde upp sitt företag.
Motivationen bakom steget att starta eget
Linda arbetade som projektledare för det välkända parkeringshusprojektet vid Skeppsbron som senare pausades. Efter många år inom offentlig verksamhet kände hon sig frustrerad över de politiska styrelsernas konstanta förändringar.
“Jag vill bara driva bra projekt. Och att starta eget blev också lite för att jag ville jobba som projektledare och verksamhetsutvecklare. Och det är ju ofta två olika avdelningar på ett företag, så det var liksom inte naturligt.”
Den främsta drivkraften var inte ekonomisk vinning utan frihet och kontroll över sin tid och arbetsinriktning.
Praktiska steg för att starta företag
Företagsnamn – svårare än förväntat
“Det absolut svåraste var att hitta ett namn som var okej och fick genomgå. Vi fick avslag på de första namnen vi försökte med.”
Linda och hennes man, som är delägare i bolaget, landade slutligen i “Renkei” – ett japanskt ord som betyder djupare samverkan och samarbete.
Bolagsbildning och administration
Själva bolagsbildningen via Verksamt.se var relativt enkel, men Linda påpekar vikten av att förstå vilka beslut som är svåra att ändra i efterhand. För bokföring och revision valde hon att anlita extern hjälp:
“Man kan göra det mesta själv idag, men det tar för mycket energi från mig. Så jag köper den tjänsten helt enkelt.”
Kundanskaffning – den största utmaningen
Överraskande mönster i nätverkandet
Linda upptäckte ett fascinerande mönster när hon sökte uppdrag:
“Det mest fascinerande är att de enda som har öppnat dörrar till mig från början, det är tjejer. Det finns inte en enda manlig tidigare kollega som har öppnat en dörr och tipsat om uppdrag till mig.”
Olika vägar till uppdrag
Linda identifierar flera sätt att hitta kunder:
- Sociala nätverk: Första uppdragen kom via Facebook från personer som kände hennes kompetens
- Offentliga upphandlingar: Vann Trafikverkets upphandling efter några månaders drift
- Konsultmäklare: Nytt för Linda men en växande kanal
- Referenser och tips: Främst från kvinnliga kollegor
“Det finns ingenting som slår kicken av att vinna en upphandling. Den ger väldigt mycket energi och självförtroende att man fixade rätt.”
Att hantera kriser som egen företagare
Linda startade företaget i april och hennes mamma gick bort redan i juni samma år. Denna erfarenhet gav henne insikt om fördelarna med att vara egen:
“Om jag nu skulle behöva gå igenom att min mamma dog så hade jag en otrolig lyx att kunna prioritera min tid och sedan ha en liten valp som ändå drog ut på promenader och le och busa.”
Specialisering inom samverkansledning
Linda valde att inrikta sig mot samverkansledning inom byggbranschen – ett område hon inte hade tidigare erfarenhet av. Detta var ett medvetet risktagande som krävde extra ansträngning för att bygga upp kompetens.
Samverkansledningens grunder
“Grundtillserna i samverkan är att man vill få ta del av varandras erfarenheter. Man vill få in kommentarer från entreprenören tidigt om vad som är byggbart och inte vad som behöver projekteras om.”
Projektledning utan teknisk fördjupning
Linda har aldrig projektlett projekt där hon är teknisk expert, vilket hon ser som en fördel:
“Hela mitt projektledarskap är ju uppbyggt på att lyssna på experterna, ställa rätt eller bra frågor för att förstå beroenden och sen ta ett beslut.”
Kommunikation och engagemang
“Det finns många olika sätt att nå samma bra kommunikationsmiljö och få folk att hålla engagemanget uppe. Hitta det sätt som ligger närmast dig själv.”
Verktyg och utbildningar som gjort skillnad
Linda rekommenderar följande utvecklingsområden:
- Samverkansledningsutbildning
- Förändringsledning och OBM
- Normingenjör för Agenda (för bredare perspektiv)
- LEGO Serious Play-facilitator (för kreativ facilitering)
Misstag och lärdomar
Det största misstaget
“Det största var väl egentligen att tro att jag skulle kunna rykta in mig mot samverkansledning utan att ha det CV:t från början.”
Linda löste detta genom att kontakta erfarna samverkansledare och be om mentorskap. Malin på BBHR tog henne under sina vingar och hjälpte henne få de första referenserna.
Vikten av nätverk och professionella avslut
“Det viktigaste är att alltid göra snygga avslut för du kommer träffa på de andra personerna några år senare för branschen är inte så stor.”
Framtiden och balans
Efter fem års intensivt arbete funderar Linda över balansen mellan tillväxt och livskvalitet:
“Jag brottas lite med en vilja att göra ett bättre resultat än tidigare år, kontra att komma ihåg varför jag startade eget från början.”
Råd till blivande företagare
“Kanske inte första gången man får tanken, men om det är andra eller tredje gången som man tänker samma sak, så säger jag bara gör det. Det är bara att göra det.”
Linda betonar att risken är begränsad – funkar det inte kan man alltid söka anställning igen.
Lyssna på hela avsnittet här för att höra mer om Lindas detaljerade erfarenheter från specifika projekt, hennes tankar om branschens framtid och fler praktiska tips för den som funderar på att starta eget som projektledare.