Förändringsledning vs projektledning - När räcker inte projektteknik

Varför misslyckas så många projekt trots duktig projektledning och rätt metodik? I detta avsnitt av Projektledarpodden förklarar Kelly Odell, expert på förändringsledning och författare till “Förändringshandboken”, den avgörande skillnaden mellan projekt som kräver beteendeförändring och de som inte gör det. Här får du konkreta verktyg för att identifiera när du behöver förändringsledning istället för traditionell projektmetodik.

Skillnaden mellan projekt och förändring

Kelly definierar den kritiska skillnaden: “Förändringsledning handlar om när man måste ändra människors beteende för att uppnå den önskade effekten.”

Två olika verktygslådor:

  • Projekt: Förbättringar som INTE kräver beteendeförändring (t.ex. byta 10 000 servrar i serverhall)
  • Förändring: Förbättringar som kräver att människor ändrar sitt arbetssätt

Praktiskt exempel från Kelly: När Telia skulle byta alla servrar i Haninge – komplext projekt men ingen beteendeförändring krävdes. Däremot när ett nytt IT-system införs som kräver nya arbetssätt – då behövs förändringsledning.

Varför misslyckas många initiativ?

“Problemet är att jag trampar in ganska ofta i verksamheter som försöker driva en förändring med en projektledareverktygslåda. De kan inte förstå varför de inte lyckas.”

Vanliga misstag:

  • Använda projektmetodik för beteendeförändringar
  • Tro att “göra en kommunikationsplan” räcker
  • Sakna förändringsledningskompetens i projektteamet
  • Underskatta hur mycket nytt beteende som krävs

Kellys 30-stegs modell för förändring

Baserat på John Kotters forskning har Kelly utvecklat en 30-stegs modell indelad i fyra faser:

1. Insiktsfas

  • Identifiera problem eller möjlighet
  • Analysera alternativa lösningar
  • Köra piloter innan beslut
  • Avgöra: Kräver detta beteendeförändring?

2. Analysfas

  • Kartlägga vem som påverkas och hur
  • Bedöma kompetens och motivation
  • Förstå motstånd och drivkrafter

3. Planeringsfas

Fyra kritiska planer måste skapas:

  • Motivationsplan – Planera för att hantera motstånd
  • Kompetensplan – Säkerställa att folk KAN förändras
  • Kommunikationsplan – Anpassad för förändringsledning
  • Förändringsplan – Övergripande samordning

4. Implementeringsfas

  • Genomförande av förändringen
  • Kontinuerlig uppföljning och justering

Viktigt: Majoriteten av stegen sker INNAN implementering, precis som i projekt.

Framgångsfaktorer – Knoster T-modellen

Kelly använder “pluppbilden” som visar fem kritiska faktorer:

  • Vision – Vad och varför vi förändrar
  • Motivation – Att folk VILL förändras
  • Kompetens – Att folk KAN förändras
  • Resurser – Förutsättningar finns
  • Plan – Strukturerat genomförande

Om resurser saknas: Frustration uppstår Om motivation saknas: Motstånd utvecklas Om kompetens saknas: Stress och misslyckanden

Nyckelroller i förändring

Förändringsägare

  • Högsta chefen för berörd verksamhet
  • Tar kommunikationsansvar (exempel: Obama och Obamacare)
  • Får aldrig delegera bort ägarskapet

Förändringsledare

  • Alla chefer i berörd verksamhet
  • Måste “hålla flaggan högt” för förändringen
  • Bär budskapet vidare till sina team

Förändringsagenter

  • Experter på förändringsledningsmetodik
  • Stöttar med kompetens men tar INTE över ägarskap
  • Arbetar “bakom kulisserna”

Motivation – en kritisk insikt

“Ingen kommer att ändra sitt beteende för att du vill det. De kommer bara att ändra sitt beteende för att de vill det.”

Kellys viktiga poäng:

  • Vi har mycket liten kontroll över andras motivation
  • Större risk att vi sätter upp hinder än att vi ökar motivation
  • Individer måste ta eget ansvar för sin motivation

Praktiskt tips: Analysera VARFÖR vissa kommer att uppleva förändringen negativt och planera specifikt för det.

När ska man förändra?

Kelly är tydlig: “Jag skulle inte råda att göra en förändring om inte det var kanske en liv och död-fråga.”

Två situationer motiverar förändring:

  1. Nödvändighet – Gamla systemet fungerar inte längre
  2. Hög avkastning – Multipla gånger investeringen tillbaka (inte bara marginellt bättre)

Exempel: För 2 miljoners förändringsinvestering bör avkastningen vara 4-5 miljoner, inte bara 2,5 miljoner.

Resursbrist vs prioriteringsbrist

En viktig insikt från Kelly: “Det är nästan inga verksamheter som har resursbrist. De har brist på prioritering.”

Problem med parallella initiativ:

  • Människor klarar inte för många tankar samtidigt
  • “Ställtider” mellan olika fokusområden
  • 15% i projekt A + 20% i projekt B = fungerar inte i praktiken

Praktiska råd för projektledare

Identifiera förändringsbehov tidigt

  • Fråga: Måste människor ändra sitt beteende?
  • Om ja: Förändringsledning behövs
  • Om nej: Traditionell projektmetodik räcker

Säkra rätt kompetens

  • Projektledare behöver inte vara förändringsledningsexperter
  • Men förändringsledningskompetens måste finnas i teamet
  • Olika verktygslådor för olika utmaningar

Planera för motivation från start

  • Identifiera vem som kommer att uppleva förändringen negativt
  • Förstå VARFÖR de kommer att vara negativa
  • Skapa specifika planer för att hantera motstånd

Slutsatser för projektledare

Förändringsledning är inte projektledning med extra kommunikation. Det är en egen disciplin med egen metodik, baserad på forskning om mänskligt beteende och motivation.

Nyckelinsikter:

  • Inte alla förbättringar är förändringar
  • Beteendeförändring kräver annan verktygslåda än tekniska projekt
  • Motivation kan inte påtvingas – bara underlättas
  • Förändring är högrisk och kräver stark business case

Som Kelly sammanfattar: “I alla situationer kan vi gilla läget eller byta läget” – det gäller både för organisationer och individer.

Lyssna på hela avsnittet här för att få djupare förståelse för Kellys 30-stegs modell, fler konkreta exempel på förändringsprojekt och hans personliga erfarenheter från ledande roller på Telia, Volvo och Whirlpool. I det fullständiga samtalet går han även igenom självbestämmandeteorin och hur den appliceras på organisationsförändringar.

Projektledarpodden
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.