Genomförandet av generativ AI (GenAI) i utbildningssektorn (utbildningsprojekt) har visat sig ha både lovande och utmanande aspekter. I en omfattande studie utförd vid en europeisk handelshögskola, utforskar forskarna GenAI:s inverkan på studentprestationer inom en kurs om digitalt företagande. Studien, som omfattar över 2300 studenter före och efter GenAI:s implementering, visar att GenAI initialt kan påverka studenternas prestationer negativt, särskilt i kritiska tänkandet, men dessa effekter minskar över tid och med ökad AI-vana.
Praktiska tips för projektledare:
- Fasvis implementering: Börja med pilot utbildningsprojekt för att integrera GenAI och utvärdera dess effekter innan bredare implementering.
- Utbildning och stöd: Tillhandahåll utbildning och kontinuerligt stöd till både lärare och studenter för att maximera teknikens potential.
- Anpassning efter behov: Anpassa användningen av GenAI baserat på specifika utbildningsmål och studenternas behov.
- Övervaka och justera: Kontinuerlig övervakning och justering av GenAI-användningen är avgörande för att hantera dess inverkan på lärandet.
Studien belyser vikten av att noggrant överväga hur GenAI implementeras i utbildningskontexter, med ett särskilt fokus på att balansera mellan teknologisk innovation och bevarande av kritiska akademiska färdigheter. För projektledare inom utbildningssektorn erbjuder dessa insikter värdefulla strategier för att framgångsrikt leda GenAI-projekt som främjar både innovation och lärande.
Källa: “Generative AI and Student Performance: Evidence from a Large-Scale Intervention” från ICIS 2024 Proceedings, publicerad december 2024.