
Leif Andersson
Vad händer när en legitimerad psykolog och datavetare applicerar beteendeteori på projektledning? I detta avsnitt av Projektledarpodden delar Leif Andersson, Sveriges främsta expert på OBM i projekt, konkreta verktyg för att förbättra projektresultat genom att påverka deltagarnas beteende. Från feedbacktekniker till konflikthantering – här får du vetenskapligt grundade metoder som faktiskt fungerar.
Vad är OBM och varför behöver projektledare det?
Organisation Behavior Management (OBM) bygger på samma psykologiska grund som KBT, men tillämpas på organisationer istället för individuell terapi. Som Leif förklarar: “Det handlar om tillämpning av beteendeanalys – hur man påverkar beteende och deras tillämpning i organisationen.”
Grundprincipen: Alla människors beteende är logiskt i alla situationer. Problemet är att vi har olika logik och lever i olika verkligheter.
Den största utmaningen – vi lär oss aldrig samverkan
Ett fascinerande perspektiv från Leif: “Vi lägger 3-4 timmar i veckan under nio år på att lära oss matte och svenska. Vi lägger noll timmar under samma tid på att lära oss någonting om att jobba med andra människor.”
Konsekvensen: Vi blir “omedvetet inkompetenta” i mänsklig samverkan – något som är kritiskt för projektframgång.
Praktisk beteendeanalys för projektledare
TÖS-modellen för effektiva konsekvenser
För att påverka beteende effektivt måste tre faktorer samverka:
- T – Tajming: Konsekvenser nära i tid har större effekt
- Ö – Önskvärdhet: Olika personer värderar olika saker
- S – Sannolikhet: Hur troligt är det att konsekvensen inträffar?
Exempel: Fartkameror fungerar eftersom alla tre faktorer finns – omedelbar (tajming), ovälkommen (önskvärdhet) och sannolik konsekvens.
Bekräftelse vs kritik – forskningen är tydlig
Leif citerar forskning som visar att det krävs 12-13 bekräftelser för att väga upp en kritik. Pia Sundhage uttrycker det så: “Jag har inte tagit mig rätten att kritisera någon av mina spelare innan jag bekräftat henne minst 13 gånger.”
Praktiska riktlinjer:
- Ge bekräftelse och var tyst – blanda aldrig med kritik
- Fokusera på att göra människor sedda, inte bara “bra”
- Kritisera bara när du “tjänat in” rätten genom tidigare bekräftelse
Konflikthantering – vem äger problemet?
Thomas Gordons grundmodell
En fundamental fråga som löser många konflikter: “Vems är problemet?”
Exempel från Leif: “Någon kommer till mig och pratar om en tredje person. ‘Stina har varit dum mot dig.’ Okej, tänker jag. Vems är problemet? Ja, det är den människan som sitter framför mig.”
Praktisk tillämpning:
- Är det mitt problem: Använd jagbudskap och förklara konsekvenserna
- Är det andras problem: Använd aktivt lyssnande
Feedback-modellen: Handling, Konsekvens, Känsla
Struktur för konstruktiv feedback:
- Handling: Beskriv det specifika beteendet
- Konsekvens: Förklara påverkan på dig/projektet
- Känsla: Uttryck din reaktion
Exempel: “När du inte ställer in skorna i hallen så blir det så mycket skor så att när jag kommer in så får jag svårt att sätta ner fötterna. Det gjorde mig besviken.”
Projektledarens unika utmaningar
Ansvar utan befogenhet
Som Leif påpekar: Projektledare har “mycket ansvar och ingen befogenhet” och är beroende av resurser från linjechefer.
Lösningen: Bli som en “god vän” för dina projektdeltagare genom att:
- Visa genuint intresse för personen
- Ge regelbunden bekräftelse
- Skapa känsla av att de är sedda och uppskattade
Hantera resurskonflikter strategiskt
Leifs råd vid resursbrist:
- Var schysst mot linjechefen: “Jag förstår. Jag respekterar dina prioriteringar.”
- Gå tillbaka till styrgruppen med konsekvenserna
- Låt styrgruppen hantera prioriteringskonflikten
Detta kallas “projektledarens aikido” – använd organisationens egen kraft för att lösa problem.
Starta projekt rätt med OBM-perspektiv
Initial workshop: Lunch till lunch
Leifs rekommendation för projektstart:
- Ta in både projektgrupp och styrgrupp 1-2 dagar
- Utbilda i grundläggande samverkansfärdigheter
- Skapa gemensamma spelregler tillsammans
- Kör “best case/worst case”-övningar
Resultat: Tydliga förväntningar och gemensamt åtagande från start.
Mental förberedelse före svåra samtal
MFT (Mental Förberedelse Träning):
- Tänk igenom alla möjliga reaktioner beforehand
- Förbered standardsvar: “Tack. Berätta hur du tänker då.”
- Träna på svåra situationer innan de uppstår
Vanliga misstag projektledare gör
“Hamburgermetoden” fungerar inte
Forskning visar att människor kommer ihåg det negativa i “positiv-negativ-positiv” feedback. Bättre: Separera bekräftelse och kritik helt.
Att ta “apan” från medarbetare
När medarbetare kommer med problem och du säger “jag ska kolla på det” tar du över deras ansvar. Resultat: Du får massor av “apor” på ditt kontor.
Lösning: Hjälp dem lösa sina egna problem istället för att ta över dem.
Slutsatser för projektledare
OBM erbjuder vetenskapligt grundade verktyg för att förbättra projektresultat genom beteendepåverkan. Nyckeln är att förstå att:
- Beteende styrs av konsekvenser och inlärningshistoria
- Bekräftelse är kraftfullare än kritik (12:1-regeln)
- Tydlighet i förväntningar och spelregler från start sparar tid senare
- Projektledarskap handlar mer om mänsklig påverkan än metoder
Som Leif sammanfattar: “Projektledarområdet har ett problem – projektledning är mer synonymt med metodanvändning än med ledarskap.”
Lyssna på hela avsnittet här för att få djupare förståelse för beteendeanalys i praktiken, fler konkreta exempel på OBM-verktyg och Leifs personliga erfarenheter från utvärdering av projekt. I det fullständiga samtalet går han även djupare in på skillnader mellan agilt och vattenfallsmodell ur ett beteendeperspektiv.