Projektledning av A26-ubåtsprojektet - Lärdomar från FMV:s största projekt
FMV projektledare inspekterar ubåtskonstruktion under A26-projektets byggfas i Karlskrona
Veronica Wåtz

I detta avsnitt av Projektledarpodden får vi en unik inblick i projektledningen av A26-ubåtsprojektet genom Veronica Watz, projektledare på FMV. Hon delar värdefulla erfarenheter från att leda ett av Sveriges mest komplexa försvarsprojekt – utvecklingen av två nya ubåtar som ska stärka Sveriges försvarsförmåga fram till 2028-2029.

Vad är A26-projektet?

A26 är ett strategiskt projekt för anskaffning av två nya ubåtar av typ A26 till Försvarsmakten. Den första båten, HMS Blekinge, levereras 2028 följt av HMS Skåne 2029. Projektet omfattar även utbildning av besättningar och anskaffning av reservdelar.

Nyckelfakta om A26:

  • Första ubåten i världen designad från början med luftoberoende maskineri (AIP)
  • Större och längre räckvidd än Gotlandsklassen
  • Flexibel designlösning (FPL – Flexible Payload Lock) för framtida användning
  • Fokus på förbättrad boende- och arbetsmiljö för besättningen

Strategisk projektinitiering

Projektet initierades genom ett försvarsbeslut som fastställde att Sverige ska ha fem ubåtar totalt. “A26 ska ersätta de gamla Södermannlandsklassbåtarna. De fem ubåtarna utgörs av de tre Gotlandsbåtarna och de två nya A26-båtarna,” förklarar Watz.

Processen följer en tydlig kedja:

  1. Försvarsmakten skapar materialplan
  2. Planen går in i FMVs produktionsplan
  3. Försvarsmakten beställer av FMV
  4. Projektet startar

Kravhantering i komplexa projekt

FMV erhåller en taktisk, teknisk och ekonomisk målsättning från Försvarsmakten som beskriver vilka förmågor ubåten ska ha. Denna bryts sedan ner till en teknisk tolkning tillsammans med leverantören Saab Kockums.

Balansering av krav och kostnad:

  • Använder “design to cost”-metodik
  • Kombinerar funktionella krav (toppfart) med konkreta specifikationer
  • Tätt samarbete under design- och konstruktionsfasen med regelbundna genomgångar

Riskminimering i praktiken

Watz beskriver flera konkreta metoder för riskminimering:

Virtual Reality för design: “Vi använder Virtual Reality när vi designar ubåten. Vi har en 3D-modell av den färdiga båten som vi kan gå runt i och titta på exempelvis underhållsmässighet och åtkomst och ståhöjd.”

Teknikvalidering: Halvtidsmoderniseringen av Gotlandsbåtarna använder A26-teknik, vilket ger värdefull återkoppling innan leverans.

Integrationsanläggning: Saab Kockums testar alla system innan installation ombord för att undvika sena konflikter.

Teamledning i geografiskt spridda projekt

Med team i Stockholm, Karlskrona och Malmö möter projektet utmaningar med geografisk spridning. Watz betonar vikten av:

  • Aktiv informationsspridning
  • Fysiska träffar både projekt- och delprojektvis
  • Stolthet som drivkraft: “Det finns generellt väldigt mycket stolthet bland mina kollegor att arbeta med att ta fram en ny ubåt till den svenska försvarsmakten”

COVID-19 påverkan: “Vi förlorade ganska mycket mark under tiden med covid när alla satt och jobbade hemma. Det är säkert samma för de allra flesta verksamheter.”

Projektledarens misstag och lärdomar

Watz delar öppet sina erfarenheter:

Misstaget: “Något misstag som jag upplever att jag har gjort tidigt var att låta mitt kontrollbehov styra in mig alldeles för djupt ner i detaljfrågor istället för att arbeta mer övergripande. Det ledde till att det blev mycket jobb och mindre tid för reflektion och återhämtning.”

Lärdomen för andra projektledare: Fokusera på övergripande ledning istället för att drunkna i detaljer.

Praktiska tips för projektledare

1. Bygg rätt team

“Det bästa tipset är att se till att omge dig av folk som du litar på och vågar delegera till.”

2. Skapa transparens med leverantörer

“Jag har haft turen att arbeta med en leverantör som jag har mycket god dialog med. En leverantör där transparens och öppenhet verkligen står i fokus.”

3. Fira framgångar

“Ett annat tips som jag verkligen kan trycka på är att fira framgångar. Det är oerhört viktigt. I ett projekt som mitt som pågår under lång tid så är det så viktigt att kunna stanna upp och fira en framgång ordentligt.”

Exempel på firande: När ubåtens två första sektioner sattes ihop arrangerades en stor ceremoni med flottillchef och landshövding.

4. Bygg förtroende genom respekt

“Jag tror att man gör det genom att ha en gemensam respekt för varandras utmaningar och problem. Vi kan vara oeniga i många frågor, men med en grundläggande respekt och förståelse för varandras behov.”

Kompetensuppbyggnad för framtiden

För att hantera kompetensbrist satsar FMV på att bygga ny kompetens istället för att bara rekrytera från konkurrenter. Strategin inkluderar:

  • Blandning av nyutexaminerade ingenjörer och erfarna medarbetare
  • Integration av användare (från Försvarsmakten) i utvecklingsteamet
  • Långsiktig kompetensutveckling internt

Kvalitetssäkring och testning

Projektet använder en omfattande testprocess:

  1. Tidig verifiering – vissa krav verifieras redan på ritningsstadiet
  2. Leverantörstester – system testas hos underleverantörer
  3. Integrationstest – alla system testas tillsammans
  4. Sjöprover – ett år med Saab Kockums
  5. Valideringsfas – 12 månader med FMV innan slutlig överlämning
  6. Sprängprov – det ultimata testet med verkliga detonationer

Slutsats

A26-projektet visar hur komplexa försvarsprojekt kan ledas framgångsrikt genom tydlig kravhantering, systematisk riskminimering och stark teamledning. Watz erfarenheter understryker vikten av att balansera detaljkontroll med övergripande ledning, samt att investera i långsiktiga relationer med leverantörer.

Lyssna på hela avsnittet här för att få mer detaljerad information om ubåtsteknologi, projektetablering inom försvarsindustrin och Veronicas personliga resa inom projektledning på FMV.

Avsnittet innehåller också djupare diskussioner om svensk försvarsindustris unika ställning, tekniska specifikationer för A26 och karriärmöjligheter inom FMV.

Projektledarpodden
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.