
Vad krävs för att lyckas som projektledare i byggbranschen? I detta avsnitt av Projektledarpodden delar Emmalena Andersson, projektledare på plåtslageri och förebild inom byggbranschen, sina konkreta erfarenheter från att leda 15 medarbetare samtidigt. Från individanpassat ledarskap till att hantera konflikter och bygga mångfald – här får du praktiska verktyg som fungerar i verkligheten.
Projektledning inom byggbranschen – mer än bara papper
Som projektledare inom plåtslageri hanterar Emmalena Andersson projekt från en dag upp till två månader. Hon beskriver komplexiteten: “Det känns som att man måste tänka på alla ord man säger, allting man lägger fram, hur man ska få medarbetarna nå fram till mål, och sen är det ju alla papper, all säkerhet.”
Typiska arbetsuppgifter:
- Träffa kunder och räkna in jobb
- Koppla alla papper och kontrollera ID.06-kort och KMA-perm
- Åka ut på byggen och övervaka genomförandet
- Följa lagar, regler och rekommendationer
- Bygga relationer med arbetarna för öppen kommunikation
Individanpassat ledarskap – nyckeln till framgång
Olika personer, olika behov
“Jag har killar som jag och även tjejer som behöver hjälp. Jag behöver säga på morgonen: ‘Jag får inte ihop det här, hur ska vi lösa det här?’ Fast jag vet hur man gör, så är det det sättet de behöver bli ledda på för att känna sig motiverade.”
Två huvudtyper av medarbetare:
- Autonoma: Vill ha frihet och lösa problem själva
- Strukturerade: Vill ha direkta order och tydliga scheman
Hantera tysta medarbetare
Emmalena använder kroppsspråk för att inkludera alla: “Jag visar genom att titta på dem. Att jag ser dem. På måndagsmötet finns det de som inte vill säga någonting. Då är det viktigt att jag visar med hela kroppen att jag ser dem.”
Praktisk teknik:
- Använd ögonkontakt för att visa att du ser dem
- Läs kroppsspråk för att identifiera rätt tillfälle
- Fråga vid namn när de visar intresse
- Respektera deras sätt att kommunicera
Rättvis vs. individuell behandling
En viktig insikt från Emmalena: “Kanske behöver man inte alltid vara rättvis heller? Man kan ju göra olika saker för olika personer så att det ändå blir relativt rättvis.”
Strategier för balans:
- Var öppen om ditt individuella ledarskap
- Fråga medarbetarna hur de vill bli ledda
- Förklara varför du agerar olika i olika situationer
- Ge feedback både åt och från medarbetare
Feedback och konflikthantering
Att hantera fel och misstag
“Det är nog ett av de svåraste arbetsuppgifterna man har som ledare. Vi har ju det här flykbeteendet imprenat sen vi bodde i grottorna.”
Emmalenas metod:
- Förklara varför – Säg aldrig något grundlöst
- Lyssna hela vägen – Ge personen chans att förklara sig
- Håll det lugnt – Undvik stress och negativ ton
- Visa förståelse – Alla kan göra fel
Exempel på destruktiv feedback: “Vad fan håller du på med? Få ihop skiten nu!” Konstruktiv approach: Förstå bakgrunden, visa empati, fokusera på lösning
När andra inte håller löften
“Folk kanske tycker jag är löjlig, men säger någon något muntligt så kommer jag skicka bekräftelse på mejl sen. För annars händer ingenting.”
Praktiska råd:
- Dokumentera all kommunikation skriftligt
- Var rak och ärlig i direktkontakt
- Bygg förståelse från båda sidor
- Kommunicera tidigt när problem uppstår
Planering och delegering – hantera 15 medarbetare
Delegering som motivationsverktyg
“Delegera ut. Ge ansvar. Jag kan ge ut flera jobb samtidigt så att de själva känner att de har hand om det här. Det ger dem motivationen till att driva sig själva.”
Framgångsstrategier:
- Ge flera jobb samtidigt till samma person
- Låt dem ha ägarskap över sina projekt
- Kräv regelbunden återrapportering
- Var tillgänglig för support utan att ta över
Kommunikationssystem
- SMS/mail/telefon för daglig uppföljning
- Måndagsmöten för gemensam genomgång
- Byggbesök för egenkontroller och kvalitetssäkring
- Medarbetarsamtal för djupare feedback
Lärdomar från misstag
Personlig utveckling som ledare
“Min egna personliga utvecklingsresa. Jag trodde inte att det var så stort med hur mycket man själv var tvungen att förändras.”
Emmalena insåg att ledarskap handlar om EQ, inte IQ – emotionell intelligens som inkluderar:
- Personlig kompetens
- Social kompetens
- Förmåga att uppfatta andras känslor
- Förståelse för hur dina handlingar påverkar andra
Att erkänna egna fel
“Kommer jag på mig själv så är jag ärlig med det direkt. ‘Herregud, nu lyssnade du inte 100%, nu får du ta om det, förlåt mig.’ För att jag kommer på mig själv.”
Mångfald och förändring i byggbranschen
Utmaningar och genombrott
Emmalena Andersson har kämpat mot fördomar och trakasserier i en bransch som traditionellt dominerats av män. Efter att ha hamnat på Expressens löpsida för sina erfarenheter säger hon: “Skit i vad alla andra tänker och tycker, gör det som är rätt.”
Praktiska råd för förändring:
- Stå upp för det som är rätt, även om du är ensam
- Dela artiklar och prata öppet om problemen
- Skydda de som utsätts – var inte tyst
- Var en förebild genom dina handlingar
Att bygga inkluderande miljöer
“Stå upp för allas lika värde. När du känner att ‘det där hade inte jag sagt’ eller ‘inte velat att någon skulle säga till min fru eller dotter’, då är det något som är fel.”
Balans mellan arbete och privatliv
Emmalena är tydlig med sina gränser: “Klockan är efter fyra. Nu har jag min tid med mina barn och det jag lever för.”
Strategier för balans:
- Sätt tydliga gränser för arbetstid
- Kommunicera dina begränsningar professionellt
- Prioritera det viktigaste först
- Visa förståelse men stå på dig
Slutsatser för projektledare
Emmalena framgång bygger på några grundpelare:
- Individanpassat ledarskap – En storlek passar inte alla
- Öppen kommunikation – Både ge och ta feedback
- Dokumentation – Skriftlig bekräftelse av allt viktigt
- Delegering med ansvar – Ge ägarskap men följ upp
- Personlig utveckling – Erkänn misstag och lär dig
- Professionella gränser – Balansera arbete och privatliv
Som hon sammanfattar: “Alla ledare ska gå ledarskapsutbildning, för det gör en så otroligt stor skillnad.”
Lyssna på hela avsnittet här för att få djupare insikt i Emmalenas resa från arbetsledare till respekterad projektledare, hennes konkreta tips för att hantera svåra kunder och situationer, samt mer om hennes kamp för mångfald i byggbranschen. I det fullständiga samtalet berättar hon även om sina tre diagnoser och hur hon hanterar höga ambitioner samtidigt som hon behåller balansen.